Hasznos fitness alkalmazások I. | Fittvége

16:49


Ez az egész életmódváltós "táplálkozzunk egészségesen", "figyeljünk oda mit eszünk" dolog nagyon összetett. Rengeteg apró kis részlet van, amivel tisztába kell lenünk, amikre nem árt odafigyelni. Nincs egy, a mindenki számára bevált recept se fogyásra, se tömegnövelésre, se életmódváltásra, stb. Minden egyes szervezet más, mindenkinek másképp reagál a különféle diétákra, a tápanyagok  megvonására a teste, éppen ezért egyáltalán nem biztos, hogy ami Juli néninek vagy Jancsi bácsinak, a barátnődnek vagy barátodnak bevált, az neked is be fog. Tehát nem tudhatod előre számodra mi lesz eredményes és mi nem, ezeket ki kell próbálni és meg kell tapasztalni. 

Ma egy, azaz két olyan telefonos alkalmazást szeretnék bemutatni Nektek, ami segítségetekre lehet a célotok eléréshez, de fontos tudnotok, hogy ez csak egy aprócska kis szeletke az egészből, és ahogy az lenni szokott, nem tökéletes módszer. S hogy miért mondom ezt? Az appok bemutatása után bővebben is kifejtem.



Az első, általam legjobban kedvelt és naponta használt alkalmazás a MyFitnessPal nevet viseli, és IOS valamint Android rendszerre is letölthető. Az app lényege, hogy napi szinten tudod vezetni azt, amit eszel-iszol-mozogsz, így átfogó képet kaphatsz arról, mely makrókból mennyit fogyasztasz és az elfogyasztott kalóriákkal is képbe kerülsz. Ez pedig hasznos lehet azok számára, akik már benne vannak az életmódváltásba, de azoknak is nyugodt szívvel tudom ajánlani, akik most kezdenének bele ebbe az egészbe, és előtte szeretnének egy kis mérést tartani. Mérés alatt azt értem, hogy 2-3-4 héten át folyamatosan vezeti a táplálkozását az alkalmazásba, s a végén abból kiderül miket eszik, végül következtetést von le belőle - miből kellene kevesebbet, miből többet. 

Lényegében tehát ez egy kalória számolós applikáció, de azért mégis csak több ennél. Ugyanis azon felül, hogy a kalóriát és a makrókat számolja, figyeli azt is, mennyi és milyen típusú vitamint fogyasztasz el, szintén napra lebontva. 

Használata egyébként nagyon egyszerű: a programot letöltve új felhasználót kell létrehozni, majd meg kell adnod néhány információt magadról (kor, magasság, testsúly, milyen aktivitású az életviteled, valamint mi a célod - fogyás, hízás, stb), és ezekből az adatokból kiszámolja neked mennyi kalóriabevitelre van szükséged a célod eléréséhez. Ez azonban nem egy pontos adat csupán iránymutatás, de erről bővebben lejjebb olvashattok majd. Ezek után már nincs is más dolgod, mint folyamatosan bevinni az általad elfogyasztott ételeket és figyelni az információkat. Az app alapból angol nyelvű, azonban rengeteg magyar étel - vagy az angol magyar megfelelője - is be van már regisztrálva, de akár te is tudsz hozzáadni az ételekhez, vagy épp saját receptet feltölteni.
Ami pedig nekem még plusz pont az alkalmazásba, hogy lehet beállítani emlékeztetőt, hogy mondjuk ebédidő van és ne felejts el étkezni, mert nálam ez azért elég gyakori eset, de ennek segítségével manapság már nem nagyon marad ki étkezést.




A második alkalmazás, amit meg szeretnék említeni, a Lifesum. Hasonló alapokon nyugszik, mint az előzőekben említett MyFitnessPal: a megadott alapinformációk alapján kiszámolja neked mennyi kalóriabevitelre van szükséged egy nap folyamán ahhoz, hogy elérd a célodat. Itt is tudod vezetni miből mennyit eszel, azok alapján pedig visszakapsz egy értékelést. A applikáció sajátossága, hogy bizonyos időközönként tippeket is feldob, amivel segíthet neked a kitűzött úton maradni, haladni, pl ha nem fogyasztasz elég vizet kiírja, hogy miért kellene, milyen előnyei vannak, vagy hogy miért fogyassz több halat, fehérjedús ételt, stb. Rengeteg recept már megtalálható a Lifesumban is, de akár te is be tudsz vinni újakat. 
A Lifesum szintén angol nyelvű, de szerintem egyáltalán nem nehéz az eligazodás benne, és ugyan úgy letölthető mind IOS-re, mind Androidra.

Én személy szerint a MyFitnessPalt sokkal jobban szeretem, mert a felépítése valahogy hozzám jobban passzol, és nem mellesleg sokkal többen használják, mint a Lifesumt, azonban bármelyik alkalmazást szívesen ajánlom Nektek. Töltsétek le őket, próbálgassátok néhány napig vagy hétig és amelyik szimpatikusabb, használjátok. :)

S akkor, ahogy már korábban is említettem, beszélek kicsit arról, miért nem tökéletes ez az út, tehát mik lehetnek a hátrányai és a negatív hatásai ezeknek az alkalmazásoknak.


Az egyik legfontosabb, hogy függővé tud tenni a kalória számolgatás. Ha folyamatosan azt figyeled, hogy hány kalóriát tartalmaz az adott étel és mennyi van még vissza a limitedből, abba előbb-utóbb bele tud betegedni az ember. Én azt tanácsolom, elsősorban azt figyeljétek ezeknek az alkalmazásoknak a segítségével, hogy mennyi fehérjét, zsírt és szénhidrátot visztek be, hogy meg vannak-e a kellő arányok, és a kalóriák csak útmutatók legyenek, ne célok!

A másik fontos dolog, hogy az említett appok által kiszámolt kalóriamennyiségek nem pontosak, ugyanis ennyi (ilyen kevés) információból nem lehet pontos adatot kapni. Nagyjából amúgy közelít az érték ahhoz a mennyiséghez, amennyi szükséges, de nem pontos.
Nekem például 1200 kcal-t adott ki, holott igazából 1600-ra lenne szükségem naponta ahhoz, hogy szinten tartsam magam. Ha fogyni szeretnék, akkor ennél kevesebbet kell fogyasztanom, ha tömegelni, akkor ennél többet. Ha valakinek feltétlenül szüksége lenne arra, ezeket miként tudjuk kiszámolni, bátran írjon nekem facebookon privát üzenetet vagy e-mailt, és ott szívesen válaszolok erre a kérdésre. De mivel én azt szeretném közvetíteni felétek, hogy elsősorban csak iránymutatónak használnjátok a programokat, nem pedig Bibliaként, ezért ezt most nem írom le.

Remélem tudtam segíteni egy picit! Ha bármilyen kérdésetek van, írjatok bátran!
S szeretném itt is elmondani, hogy mindent a saját tapasztalatim alapján mondok, azok alapján az információk alapján, amiket az évek alatt összegyűjtöttem (tehát nekem beváltak vagy épp én is ilyen hibákba estem)!

~ o ~

K Ö V E S S E T E K   I T T   I S
Instagram: @mindofmineblog
Pinterest: Diusssh

You Might Also Like

2 hozzászólás

  1. A MyFitnessPalt használtam én is. Tényleg jó és egyszerű(pláne a vonalkódos beolvasás-csak odatartom a kajám elé és kb. már ki is számolt mindent.)Az egyetlen hátulütője a függőség. Egy idő után már semmi olyat nem akartam megenni amit nem mértem le előtte és nem számoltam be a napi adagomba. Ha mégis úgy alakult, hogy kénytelen voltam olyat enni, akkor rosszul éreztem magam és fejben próbáltam számolgatni, hogy vajon hány kalória lehetett. Jó pár hónapon keresztül használtam figyelve az arányokra, de egy idő után rájöttem, hogy én hosszú távon nem szeretnék ezzel napi szinten ennyit foglalkozni. De egyébként amire ki lett találva arra tényleg jó :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, függőséget tud okozni az már egyszer biztos. Hasonlóképp voltam vele én is, de rájöttem, hogy ez nem célravezető. Inkább iránymutatásnak használom már csak, mint sem kalóriaszámoláshoz. :)

      Törlés